Wednesday, December 28, 2011

KORANG SAYANG DIRI KORANG?

korang selalu bersenam? mengamalkan pemakanan yang betul? korang mesti selalu dengar, zaman sekarang orang senang kene penyakit tak kira tua atau muda. penah kan? cuba korang fikir balik cara hidup yang korang amal kan skarang. cukup tido? cukup makan? cukup senam? hah! ramai yang akan beri alasan :-

tak cukup tido sebab biasala muda lagi dah mati kang baru tido puas puas. enjoy xhabis. boleh enjoy tapi harus lah dengan cara yang sihat :)
makan? owh ni pekara senang. siapa yang xsuka makan? gila la kan.. tapi korang sedar tak apa fungsi makanan yang korang telan? haha main bedal je apa ada depan mata. tak kira la makanan hampir expired ke, makanan banyak minyak ke, minuman yang berkabonat ke, cikedis cikedis yang banyak ajinomotonya ke. sedapkan? huis.. berat!
senam? huh lagi la malas! penat la, sakit kaki la, panas la, kan? macam macam korang ni.. cuba kalau suh bersenam kat club "berclubing" berjoget joget bukan main gelek gelek shuffle shuffle.. okay tu sebenarnya boleh jugak kita categorykan sebagai senanam, tapi terfikir ke anda itu salah satu  cara senaman yang sihat atau tidak? dengan asap rokok yang berkepol kepol, menahan mata yang tanak tido even jam dah tunjuk pukul 3 pagi?

sedar tak korang bile kita terus amalkan cara hidup macam atas ni akan memberi tekanan pada masa akan datang. tak rasa akan memberi tekakan? fikir kan balik. tak cukup tido akan mengganggu kerja kita pada hari esok, berlebihan makanan yang tidak sihat akan memberi penyakit dalaman. seperti obesiti, cancer dan etc. dan malas bersenam. rase korang pun tahu kan?

malas nak teruskan membebel mari kita sama sama tukar dan mengamalkan cara hidup sihat harap dengan link tu boleh membawa kesedaran pada korang semua sepaya menyayangi diri anda.

No comments:

Post a Comment